Og�lne informacje o wyszukiwarce Google.
Serwis Interia opublikowa�a ma�y FAQ jak korzysta� z zasob�w udost�pnianej przez nich wyszukiwarki firmy Google, czytamy tam:
Og�lne informacje o wyszukiwarce Google.
Google to wyszukiwarka internetowa, stworzona przez ameryka�sk� firm� Google Inc. Najlepsza, najwi�ksza i najcz�ciej wykorzystywana wyszukiwarka internetowa. Zaawansowana technologia, setki milion�w stron, precyzja, trafno�� i szybko�� dzia�ania, gwarantuj� sukces w przeszukiwaniu zasob�w internetowych. Do wyszukiwania i indeksowania zasob�w internetu Google korzysta z rozmieszczonych w r�nych cz�ciach �wiata serwer�w po��czonych w sie�. Wyszukiwanie stron w indeksie Google odbywa si� dla zasob�w �wiat, Polska.
Indeksowanie jest wykonywane przez program o nazwie Googlebot, kt�ry okresowo pobiera zawarto�� stron ze swojego spisu i dodaje do niego znalezione na pobranych stronach nowe linki. Dzia�anie wyszukiwarki opiera si� na unikalnym rozwi�zaniu PageRank(TM) okre�laj�cym ranking znalezionych stron. Najwy�ej oceniane s� te strony, do kt�rych jest najwi�cej odno�nik�w ze stron cenionych przez Googla. Oto przyk�ad: link ze strony X do strony Y Google traktuje jako g�os strony X na stron� Y, nast�pnie analizuje stron� X, czy jest wysoko w rankingu i w zale�no�ci od miejsca daje odpowiedni priorytet stronie Y, na kt�r� „g�osowa�a” strona X.
Sam algorytm wyszukiwania jest po��czeniem techniki PageRank(TM) z technik� wyszukiwania tekst�w i ��czy trafno�� znalezionych stron z ich wag�. Google przeszukuje ca�� zawarto�� stron w poszukiwaniu s��w kluczowych, by odnale�� dokument najtrafniej odpowiadaj�cy zapytaniu.
<%image(20050711-widok.gif|351|222|Google)%>
2. Wyszukiwanie proste.
1. Okienko wyszukiwarki – tu nale�y wpisa� szukany wyraz lub fraz�.
2. Przycisk „szukaj” (r�wnoznaczny z przyciskiem ENTER) – aby otrzyma� wynik wyszukiwania.
3. Zasoby w kt�rych ma by� wyszukiwana fraza czy wyraz.
4. Wyszukiwanie zaawansowane – pozwala zadawa� zapytania szczeg�owe.
5. Pomoc.
6. Statystyki: liczba wynik�w na stronie – szukana fraza/wyraz – czas w jakim zosta�y wygenerowane wyniki.
7. Tytu� strony b�d�cy jednocze�nie linkiem do strony.
8. Opis strony lub fragment strony maj�cy na celu ukazanie trafno�ci wyszukiwania.
9. Internetowy adres strony.
10. Rozmiar dokumentu.
11. Data ostatniej aktualizacji strony w indeksie wyszukiwarki.
12. Link do kopii strony.
13. Link do stron o podobnej tematyce.
14. Kolejne paczki z otrzymanymi wynikami.
15. Link do nast�pnej w kolejno�ci paczki z wynikami.
16. Przycisk „szukaj w wynikach” pozwala na zadanie zapytania w ramach uzyskanych wcze�niej wynik�w.
Aby znale�� najbardziej interesuj�ce strony, skonstruuj swoje zapytanie tak precyzyjnie, jak tylko mo�esz. Google wykorzystuje specjaln� technik� wyszukiwania, aby znale�� strony, kt�re najbardziej pasuj� do zapytania i do kt�rych prowadzi najwi�cej przekierowa� z innych stron.
Przy wyszukiwaniu nie ma znaczenia czy szukane frazy i wyrazy b�d� napisane du�ymi czy ma�ymi literami (zapytanie „Interia”, „interia”, „InTeRiA” s� traktowane jednakowo).
Wyszukiwarka rozpoznaje polskie znaki. Liczba wynik�w wyszukiwania dla s�owa „Krak�w” b�dzie r�na ni� dla s�owa „Krakow” – mog� to te� by� r�ne strony.
Wyszukiwarka nie uwzgl�dnia odmiany wyszukiwanych wyraz�w – szuka tylko takich wyraz�w jakie zosta�y wpisane w polu szukania. Wpisuj�c s�owo „Krak�w” otrzymamy wyniki dla s�owa „Krak�w” nie obejmuj�ce takich s��w jak „Krakowa”, „Krakowie” itp.
Ka�dy wynik wyszukiwania uwzgl�dnia przynajmniej jeden fragment oryginalnego dokumentu zawieraj�cy poszukiwane s�owo (wy�wietlane czcionk� pogrubion�).
Podstawowe wyszukiwanie opiera si� na automatycznym operatorze AND – wyszukiwarka znajduje tylko te dokumenty, kt�re zawieraj� s�owo A i s�owo B, np.:
Noclegi Krak�w – wy�wietli list� stron oferuj�cych noclegi w Krakowie. Aby otrzyma� bardziej szczeg�owe wyniki dodajemy kolejny wyraz, np:
Noclegi Krak�w centrum – wy�wietli si� lista stron oferuj�cych noclegi w Krakowie a dodatkowo znajduj�cych si� w jego centrum.
Typowe wyszukiwanie mo�e zwr�ci� w odpowiedzi setki tysi�cy adres�w www. Aby tego unikn�� nale�y jak najbardziej precyzowa� swoje zapytania. Pom�c w tym mo�e wyszukiwanie zaawansowane.
3. Wyszukiwanie zaawansowane.
Znak „-„:
W przypadku szukania wyrazu, kt�ry ma wiele znacze�, np. szukamy informacji o stawie lecz w znaczeniu cz�ci anatomicznej cia�a.
staw -woda – wy�wietli si� lista stron dotycz�cych stawu lecz z wykluczeniem powi�zania z wod�.
Znak „+”
Google ignoruje powszechne s�owa, takie jak „z”, „i”, „od”, „dla”, „pod” itp., jak i pojedyncze cyfry i litery oraz znaki przystankowe. Przyspiesza to dzia�anie wyszukiwarki. Jednak je�li takie s�owo lub litera jest niezb�dne do otrzymania trafnych wynik�w wyszukiwania mo�na u�y� przed nim znaku „+” pami�taj�c o zachowaniu odst�pu przed znakiem „+”. To samo osi�ga si� poprzez umieszczenie ca�ej szukanej frazy w cudzys�owie ( ” ” ).
karma +dla ps�w
„karma dla ps�w”
Operator OR:
Aby znale�� dokumenty, kt�re zawieraj� s�owo A lub s�owo B nale�y wpisa� pomi�dzy nimi operator OR.
Krak�w OR Wieliczka – lista stron dotycz�cych Krakowa lub Wieliczki.
Szukanie ca�ej frazy:
Gdy chcemy znale�� ca�� szukan� fraz� wstawiamy j� w cudzys��w, np.:
„gospodarstwo agroturystyczne” – wy�wietli list� stron przedstawiaj�cych gospodarstwa agroturystyczne.
Informacja pochodzi z Pomoc dla Google serwisu Interia