Data publikacji: 2019-01-10
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Trendy technologiczne – w jakim kierunku zmierza IT w 2019 roku?
Kategoria: BIZNES, IT i technologie
Komentarz mówi o trendach i tendencjach, jakie królować będą w IT w 2019 roku. Mowa m.in. o: – koncepcji IT dwóch prędkości Gartnera, – redefinicji roli i funkcji CIO w firmie, – tym, czy postępująca automatyzacja i robotyzacja słusznie wywołuje obawy o utratę pracy?
Gwałtowny rozwój nowoczesnych technologii, postępująca cyfrowa transformacja i błyskawicznie zmieniające się potrzeby współczesnego biznesu stawiają przed działami IT w 2019 roku zupełnie nowe wyzwania. Organizacje potrzebują specjalistów, którzy są w stanie szybko i iteracyjnie dostarczać aplikacje biznesowe w myśl Rapid Prototyping, nie zapominając jednocześnie o swojej podstawowej roli, jaką jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania systemów core’owych. Odpowiedzią na tę potrzebę dualności działań jest koncepcja IT dwóch prędkości, wprowadzona przez Gartnera w 2014 roku. Jej wdrożenie pozwoli działom IT na pracę w dwóch równoczesnych trybach, z których jeden dba o stabilny rdzeń technologiczny firmy, a drugi skupia się na szybkości dowożenia rozwiązań informatycznych odpowiadających na aktualne wyzwania biznesowe organizacji.
Zmiana sposobu funkcjonowania działu IT wymusza również głębokie zredefiniowanie roli CIO w firmie. Zgadzają się z tym respondenci badania Deloitte „CIO Survey 2018. Patrząc w przyszłość: poza erę cyfrową”; 70% z nich uważa, że w ciągu najbliższych trzech lat to właśnie CIO – w stopniu większym nawet, niż CEO – powinni przejąć inicjatywę w kierowaniu i skutecznym wdrażaniu cyfrowych pomysłów. Od dyrektorów IT będzie to wymagało wejścia w rolę proaktywnego partnera w biznesie, który wspiera zarząd w budowaniu strategii biznesowej, popularyzuje w firmie wiedzę o trendach technologicznych, a także inwestuje swój czas w zdobywanie nowej wiedzy i dodatkowych umiejętności, również tych niezwiązanych bezpośrednio z IT.
CIO o pozycji lidera zmian i przewodnika po świecie nowoczesnych technologii to nieoceniony atut firmy na wielu płaszczyznach:
niczym kapitan statku będzie w stanie sprawnie przeprowadzić swoją organizację przez meandry cyfrowej transformacji, uważanej przez 94% badanych w raporcie Deloitte pt. „The Industry 4.0 paradox” za jeden ze strategicznych celów firmy,
jako kreator innowacji wykorzysta w pełni potencjał obecnych i przyszłych pracowników pokolenia Y – bo jak wynika z raportu Ernst&Young, do 2025 roku 75% pracujących na świecie będą stanowić millenialsi – dzięki czemu nie będzie musiał obawiać się o pozyskanie i utrzymanie talentów informatycznych,
jako autorytet w zakresie cyfryzacji skutecznie rozwieje obawy podwładnych co do wykorzystywania nowoczesnych technologii w firmie, takich jak sztuczna inteligencja czy robotyzacja i automatyzacja procesów.
Agencja badawcza Forrester przewiduje, że w 2019 roku co najmniej 40% firm na świecie będzie w znacznej mierze wykorzystywać tzw. cyfrową siłę roboczą, czyli oprogramowanie, które automatyzuje część zadań tradycyjnie wykonywanych obecnie przez ludzi. Szacuje się również, że w co najmniej 1 na 10 nowo powstających start-upów cyfrowych pracowników będzie więcej, niż tradycyjnych. Warto tu jednak jednoznacznie zauważyć, że automatyzacja procesów i AI mają na celu wyłącznie zdjęcie z barków pracowników szeregu nużących i powtarzalnych obowiązków po to, by mogli swój potencjał wykorzystać na realizację ambitniejszych zadań. Dzięki temu mają szansę zaangażować się w swoją pracę mocniej, co pozytywnie wpłynie na ich employer experience, w efekcie przyczyniając się do mniejszej fluktuacji w firmie.
– – – – –
Autor: Łukasz Wróbel – Chief Business Development Officer, SVP w spółce WEBCON, która od 2006 roku tworzy autorskie oprogramowanie klasy RAD / BBM (Rapid Application Development / Business Process Management) dla platformy Microsoft SharePoint. Humanista, a jednocześnie pasjonat technologii, od lat związany z branżą IT i narzędziami, które pozwalają zwiększać efektywność przedsiębiorstw i skutecznie wprowadzać najlepsze praktyki zarządzania. Początkowo odpowiedzialny za business intelligence i systemy ERP w Comarch, od 2010 roku współtworzy WEBCON, gdzie odpowiada za rozwój biznesu. Źródłem satysfakcji zawodowej są dla niego prawdziwie zadowoleni klienci i konsekwentny podbój rynków międzynarodowych. Prywatnie pasjonat motoryzacji, fotografii i dobrej lektury.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie