Data publikacji: 2014-11-06
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Skonfiguruj swój produkt w Internecie
Kategoria: BIZNES, IT i technologie

W dobie automatyzacji procesów, każdy przedsiębiorca, chcąc dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, musi zaistnieć w sieci. Dawno minęły czasy, gdy wystarczyła zwykła wizytówka z adresem sklepu. Teraz klient chce robić zakupy siedząc w domu. Właściciele sklepów wprowadzają wirtualne odpowiedniki stacjonarnych lokalizacji, czasem całkiem przenosząc się do sieci. I tak, jak w przypadku realnych sklepów, te internetowe budowane są inaczej, w zależności od oferowanego asortymentu i preferencji klientów.
Gdy oferowany produkt lub usługa składa się z wielu składowych, warto skorzystać z konfiguratora produktów i usług. Komu dedykowane jest to rozwiązanie i jakie daje możliwości, mówi Rafał Wieteska, właściciel Agencji interaktywnej NETImage.
– Rzeczywiście dostrzegamy coraz większe zainteresowanie wszelkiego rodzaju konfiguratorami. Możliwości w tym zakresie są wręcz nieograniczone – mówi Rafał Wieteska, którego agencja interaktywna NETImage specjalizuje się we wdrażaniu tego typu rozwiązań.
Już teraz w sklepach internetowych można często konfigurować produkt tak, aby jak najbardziej odpowiadał on oczekiwaniom klienta. Internauta zainteresowany zakupem może spersonalizować wybór wyposażenia wnętrz, materiałów reklamowych czy odzieży. – A spektrum możliwych zastosowań cały czas się poszerza – uważa Wieteska.
Schody i podłogi szyte na miarę
Dobrze wykonany i zaprogramowany konfigurator na stronie za pomocą ustawienia zaledwie kilku parametrów umożliwia użytkownikowi tak dobrać odpowiednie elementy finalnego produktu, aby uzyskać spersonalizowaną i dopasowaną do własnych potrzeb ofertę.
– Główną zaletą takiego konfiguratora jest możliwość szybkiego definiowania określonego produktu na podstawie grupy zaledwie kilku parametrów. Weźmy jako przykład zrealizowany przez nas serwis schodydrewex.pl. Użytkownik w kilku krokach wybiera jakie produkty chce kupić i w jakiej konfiguracji. Wybiera gatunek drewna, rodzaj frezowania, podaje wymiary i sposób wykończenia poszczególnych stopni, tralek czy balustrad. W ostatnim kroku może także dokupić niezbędne akcesoria – zwraca uwagę Wieteska.
Otwiera to wiele możliwości dla firm, których produkty były do tej pory trudne lub niemożliwe do dystrybuowania w przestrzeni wirtualnej.
– Są to na przykład wszelkie produkty realizowane dotąd tylko i wyłącznie na zamówienie, właśnie przez zbyt dużą ilość konfiguracji, w których mogą wystąpić. Dobrym przykładem są podłogi drewniane. Przy zakupie klient wybiera konkretne produkty i określa parametry wykończenia. W tym przypadku ciekawe zastosowanie ma kalkulator przeliczania jednostek, ponieważ produkt wyceniony jest za metr kwadratowy, a sprzedawany w opakowaniach na przykład po 1.008 metra kwadratowego. Gdy użytkownik określi liczbę metrów kwadratowych, system automatycznie zaokrągli wpisaną liczbę do pełnych opakowań produktu – tłumaczy Wieteska.
Korzyści z obu stron
Możliwość definiowania produktu online daje sklepom internetowym dużą przewagę nad ich tradycyjnymi odpowiednikami, oraz e-sklepami pozbawionymi możliwości konfiguracji. Co ważne, na zastosowaniu takiego rozwiązania korzystają wszyscy.
– Klient ma możliwość szczegółowego określenia cech produktu końcowego. Może to robić tak długo, jak chce i kiedy chce, oraz zmieniać zdanie, dopóki osiągnie satysfakcjonujący efekt. Na każdym etapie konfiguracji ma wgląd w finalny koszt zakupu, nie ma zatem ryzyka, że zapłaci więcej niż myślał. Coraz częściej e-sklepy oferujące możliwość konfiguracji umożliwiają wygenerowanie wizualizacji, np. rolety okiennej wykonanej z określonego materiału na tle ściany o określonym kolorze – wymienia Wieteska.
Firmy korzystające z konfiguratorów wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, również sobie ułatwiają proces sprzedaży. Klient na wzór sklepu samoobsługowego dokonuje samodzielnego wyboru komponentów, również on dokonuje pomiarów i ustaleń co będzie najlepiej pasowało do jego wizji. Dzięki konfiguratorowi firma otrzymuje gotowe zamówienie.
– Ponadto przedsiębiorcy otrzymują po prostu kolejny kanał sprzedaży – dodaje Wieteska.
Szerokie zastosowanie
Aktualnie na implementację konfiguratorów decydują się głównie producenci artykułów budowlanych, wykończeniowych i wyposażenia wnętrz: rolet, żaluzji, moskitier, podłóg, schodów, okien, szyb i tarasów. Rozwiązanie to doskonale sprawdzi się również w przypadku innych produktów i usług do tej pory realizowanych głównie na zamówienie.
– W przypadku odzieżowego e-sklepu klient samodzielnie zdefiniuje rozmiar, skład surowcowy, kolorystykę, styl, przeznaczenie. Innym przykładem mogą być firmy oferujące materiały reklamowe, w których użytkownik samodzielnie zaprojektuje wizytówkę czy ulotkę. Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że nie zawsze dokonuje się zakup. W wielu przypadkach realizowane jest tylko zamówienie na daną konfigurację towaru i potwierdzenie możliwości realizacji lub dostępności. Ostateczne ustalenie ceny czy zasad odbioru towaru może odbywać się poza systemem lub być kolejnym krokiem zakupu – mówi Wieteska.
Od konfiguracji po sesję
Aby konfigurator zamieścić na stronie sklepu, niezbędne jest wsparcie specjalistów.
– Przygotowanie rozwiązania obejmuje przygotowanie projektu graficznego i funkcjonalnego, programowanie, wprowadzenie danych testowych i testy, wprowadzenie danych końcowych, wdrożenie i stabilizacja. Pamiętajmy, że na wykonawcy może spoczywać także obowiązek przygotowania sesji zdjęciowej i opisów produktów, a także wprowadzenie wszystkich danych do systemu. Możliwe są także przeszkolenie personelu, specjalna opieka techniczna, czy bieżące wsparcie przy obsłudze systemu. – mówi Wieteska.
Funkcjonalnie i czytelnie
Jak powinien wyglądać dobrze zaprojektowany i wykonany konfigurator?
– Niezwykle istotna jest funkcjonalność. Wybór parametrów musi być prosty i intuicyjny. Jeżeli klient ma wybrać materiał, nie wystarczą same kody materiału. Trzeba pokazać klientowi jego zdjęcie. Fotografia musi być zrobiona w odpowiednich proporcjach tak, aby odzwierciedlała finalny efekt. Jeżeli wymagamy od klienta podania jakiegoś wymiaru, opiszmy jak ten wymiar ma być pobrany. Można zrobić to opisowo, ale skuteczniejszy jest opis wzbogacony o obrazek lub film – instruuje Rafał Wieteska.
Klient musi zostać przez taki konfigurator poprowadzony krok po kroku. Wszystko powinno mu zostać należycie wytłumaczone i zasygnalizowane, również wtedy, gdy to właśnie on nieprawidłowo wypełni jakieś pole. W takiej sytuacji użytkownik powinien zostać jasno poinformowany co robi nie tak.
– Świetnym rozwiązaniem jest też aktualizacja ceny online w zależności od wybranych parametrów bez potrzeby przeładowania strony. Tego typu drobnych, acz ważnych aspektów jest bardzo wiele, a wszystkie razem tworzą funkcjonalny i przyjazny użytkownikowi serwis internetowy z możliwością konfiguracji produktu – kończy Wieteska.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie