Data publikacji: 2019-03-14
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Połowa Polaków kupuje usługi telekomunikacyjne u tego samego operatora
Kategoria: BIZNES, IT i technologie
Z szacunków PMR wynika, że co drugi dorosły Polak kupuje przynajmniej dwie usługi telekomunikacyjne od jednego dostawcy.

Z szacunków PMR wynika, że co drugi dorosły Polak kupuje przynajmniej dwie usługi telekomunikacyjnego od jednego dostawcy.
Paradoksalnie najnowsze badanie PMR na próbie 1000 respondentów przyniosło jednak spadek odsetka, jeśli chodzi o deklarację zakupu usług pakietowych, w porównaniu z analogicznym badaniem sprzed roku do poziomu poniżej 40%. Nie oznacza to wcale niekorzystania z usług tego samego dostawcy, co potwierdzają dane przeliczone ręcznie i dotyczące obecności poszczególnych usług telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych. Nota bene, badanie B2C na nawet większej próbie 1600 respondentów realizowane w tym samym czasie co Omnibus PMR na zlecenie UKE, pokazuje, że pod koniec 2018 r. deklarację zakupu pakietów złożył zaledwie co czwarty respondent.
Odsetek gospodarstw domowych w Polsce z tym samym dostawcą co najmniej dwóch usług telekomunikacyjnych, 2017-2018
2017
2018
Tak
51%
52%
Nie
49%
48%
Źródło: PMR, 2019
Celem weryfikacji powyższych danych i niejako w uzupełnieniu do pytań o usługi pakietowe, pytaliśmy również respondentów o poszczególne usługi telekomunikacyjne z osobna, w tym również o ich dostawcę. Wówczas okazuje się, że znaczenie częściej niż w przypadku deklaracji zakupu pakietów dostawcą przynajmniej dwóch z pięciu podstawowych usług telekomunikacyjnych jest ten sam przedsiębiorca (lub dwóch operatorów należących do tej samej grupy kapitałowej).
Wybór zintegrowanych usług jest silnie skorelowany z wiekiem – zauważalnie częściej z tego typu ofert korzystają respondenci poniżej 55 roku życia. Po rozwiązania pakietowe znacznie częściej niż pozostali, sięgają mieszkańcy największych miast w Polsce (68% w porównaniu do 48% odnotowanych w grupie gospodarstw domowych zlokalizowanych na terenach wiejskich). Pakiety usług od jednego dostawcy są również bardziej preferowane w grupie najzamożniejszych gospodarstw domowych (60%).
Z badań PMR wynika, że respondenci korzystający z rozwiązań pakietowych w jego ramach posiadają średnio 2,4 usługi. W porównaniu do zeszłorocznej edycji badania poziom uproduktowienia w tej grupie konsumentów nie uległ zmianie. Liczba usług zakupywanych w pakiecie nie jest natomiast uzależniona od czynników demograficznych lub ekonomicznych.
Liczba usług w pakiecie usług telekomunikacyjnych w Polsce (%), IV kw. 2018
2 usługi
69%
3 usługi
22%
4 usługi
7%
5 usług
2%
ŚREDNIA LICZBA USŁUG W PAKIECIE: 2,4
Źródło: PMR, 2019
Dla całego polskiego rynku PMR szacuje liczbę telekomunikacyjnych RGU na koniec 2018 roku na ok. 67 mln. Ogólnie za wzrost w ostatnich latach odpowiada segment mobilny, zarówno liczba kart SIM w modelu abonamentowym, jak i mobilny internet. Coraz więcej usług kupowanych jest od tego samego dostawcy. Rynek usług pakietowych w Polsce charakteryzuje stały rozwój, czego odzwierciedleniem jest sukcesywnie wzrastająca liczba usług sprzedawanych w pakietach i dosprzedawanych abonentom.
Pomimo zmieniających się realiów rynku telekomunikacyjnego w Polsce, jego ewolucji, prowadzonych inwestycji w dostępy światłowodowe i perspektywy rozwoju sieci 5G, strategia pakietyzacji usługi pozostanie nadrzędna w przypadku głównych operatorów w kraju. Nie oznacza to oczywiście, że budowanie strategii alternatywnej nie jest możliwe. Praktyka pokazuje jednak, że konsekwentne zagospodarowanie posiadanej już bazy jest i naszym zdaniem pozostanie dla operatorów w prognozowanym okresie (lata 2019-2023) środowiskiem najbardziej naturalnym, o najmniejszym stopniu ryzyka prowadzonej działalności. Jest to tym bardziej istotne, że ekspansji i dynamicznego wzrostu rynku usług telekomunikacyjnych, niezależenie od segmentu, nie notuje się już od kilku lat. Rynek jest dojrzały, a operatorzy przede wszystkim będą bronić swojej pozycji i generowanych przychodów. Na zainteresowanie usługami pakietowymi wpływać będzie nadal relatywnie wysoka popularność usług płatnej telewizji i VOD w Polsce.
Uwagi metodologiczne
W listopadzie 2018 r. dział badawczy PMR zrealizował badanie techniką komputerowo wspomaganych wywiadów telefonicznych (CATI) na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próbę dobrano poprzez losowanie respondentów zgodnie z metodą random digit dialing (RDD) przy dbałości o zachowanie proporcji w poszczególnych warstwach (kwotach), tj. dotyczących przede wszystkim zmiennych metryczkowych. Dzięki temu struktura próby jest zbliżona do struktury populacji Polaków.
Badanie na próbie ogólnopolskiej posłużyło do oszacowania skali korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz zakupu usług w ramach pakietów usług.
Dodatkowo na przełomie listopada i grudnia 2018 r. zrealizowane zostało pogłębione badanie na celowej próbie osób korzystających z usług wykupionych w ramach pakietów. Badanie zrealizowane zostało na próbie 1 084 respondentów.
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Rynek zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w Polsce 2019. Analiza pakietów i usług wiązanych, https://www.mypmr.pro/products/rynek-zintegrowanych-uslug-telekomunikacyjnych-w-polsce-2019
Autor:
Paweł Olszynka, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynku ICT
[email protected]
Kontakt dla mediów
Iwona Goraj, Content Manager
[email protected]
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie