Data publikacji: 2015-06-24
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Pierwszy pokaz architektury przy użyciu wirtualnej rzeczywistości
Kategoria: BIZNES, IT i technologie
Już 26 czerwca w Galerii Szyb Wilson w Katowicach, odbędzie się wystawa The New Dimension of Architecture. Tym razem modele architektoniczne zaprezentowane zostaną przy pomocy technologii wirtualnej rzeczywistości w skali 1:1

Już 26 czerwca w Galerii Szyb Wilson w Katowicach, odbędzie się wystawa The New Dimension of Architecture. Tym razem modele architektoniczne zaprezentowane zostaną przy pomocy technologii wirtualnej rzeczywistości w skali 1:1. To doskonała okazja, by udowodnić, że komercyjne zastosowanie wirtualnej rzeczywistości to nie tylko gry komputerowe. Między innymi o tym rozmawiamy z jednym z organizatorów wystawy Damianem Przybyłą
Warte 2 miliardy dolarów przejęcie producenta gogli do wirtualnej rzeczywistości (VR) Oculus Rift przez Facebooka wzmogło zainteresowanie konsumentów tą technologią. Oculus Rift pojawi się także w najbliższy czwartek w Katowicach, ale w nieco innym wydaniu. Pozwoli na pokazanie modeli architektonicznych prezentowanych podczas wystawy The New Dimension of Architecture (pol. Nowy wymiar architektury) w skali 1:1.
To niezwykłe wydarzenie to tylko jeden z przykładów wykorzystania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości poza obszarem gier. Tylko wśród polskich producentów, poza goglami Cmoar i Vrizzmo VR wykorzystującymi smartfona do wyświetlania filmów 3D, mamy The Farm 51, opracowujacą technologię Reality 51 wykorzystującą wirtualną rzeczywistość na potrzeby m.in. symulacji wojskowych, aplikacji turystycznych, czy branży budowlanej:
Rozwijana jest także aplikacja Intiaro, która za pomocą rozszerzonej rzeczywistości pozwala na sprawdzenie, jak w pomieszczeniu prezentować będzie się dany mebel. Z kolei gra Professor Why od CTAdventure to przykład wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości do edukacji. Za pomocą specjalnych kart, można przesuwać po ekranie przyrządami i fiolkami potrzebnymi do przeprowadzenia chemicznych eksperymentów. To najprawdopodobniej najbezpieczniejszy sposób na sprawdzenie, czy połączenie substancji A i B spowoduje eksplozję.
Jak wypadnie podobny zabieg na przykładzie architektury? Zapraszamy 26 czerwca do katowickiego Szybu Wilson. A jeszcze wcześniej, na wywiad z Damianem Przybyłą, współorganizatorem wystawy i współzałożycielem Laka Architecture, inicjatywy zrzeszającącej artystów, architektów, inżynierów zainteresowanych wzajemnym wpływem architektury na społeczeństwo i środowisko.
Web.gov.pl: Już 26 czerwca w Katowicach zobaczymy pokaz architektury w Szybie Wilson. Ale będzie to pokaz inny niż wszystkie. Jak pojawił się pomysł na wykorzystanie w pokazie wirtualnej rzeczywistości?
Damian Przybyła: Spotkanie architektów z deweloperem systemów VR – decyzja o realizacji takiego pokazu była nieunikniona. W zespole Laka często przedstawiamy architekturę w wyjątkowo abstrakcyjnych rozwiązaniach, których celem jest zwrócenie uwagi na określone aspekty społeczne. Snujemy wizje budynków, które potrafią migrować, lub budynków tak lekkich i kompaktowych, że użytkownicy mogą nosić je w plecaku. Taki rodzaj architektonicznej narracji skazany jest na funkcjonowanie w sferze domysłów i nigdy nie spotka się z realizacją. Z pomocą nadchodzi wirtualna rzeczywistość.
Efekty wirtualnej rzeczywistości zapewni technologia Oculus Rift i Samsung VR. Czy wykorzystanie akurat tych urządzeń, od światowych gigantów, było od początku przesądzone? Gogle do wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości produkują także polskie firmy, takie jak Cmoar czy Vrizzmo.
W tym zakresie zdajemy się w pełni na doświadczenia i wnioski firmy 4Experience, która od 2014 roku testuje i analizuje każdy prototyp gogli VR. Samsung Gear VR razem z telefonem Galaxy S6 to zestaw, który jest aktualnie najlepiej dostosowany do odbiorcy końcowego i pozwala na najlepsze odwzorowanie wirtualnego świata. Podczas wystawy będzie można przetestować również gogle Oculus Rift.
Architektura wydaje się być idealnym tematem do efektownej prezentacji za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Ogromne wirtualne budynki robią wrażenie, a do tego pozwalają naprawdę pokazać, jak taka architektura wyglądać będzie w świecie fizycznym. Czego dokładnie mogą spodziewać się po pokazie uczestnicy?
Podczas pokazu spróbujemy nakreślić możliwości, jakie daje nam wirtualna rzeczywistość. Zaprezentujemy je na przykładach architektury ideowej, na przykładzie parametrycznej instalacji zrealizowanej w Nowym Jorku (przedstawimy ją oczywiście w sposób wirtualny), przedstawimy wybraną koncepcję architektoniczną, która czeka na realizację. Postaramy się zachwiać granicę między obiema rzeczywistościami.
A jak ogólnie wygląda potencjał architektury co do możliwości promowania jej za pomocą wirtualnej rzeczywistości i innych nowych technologii? Czy dla ciebie osobiście ważniejsze było użycie technologii do promocji architektury, czy architektury do promocji technologii?
VR to nie tylko sposób wizualizowania, to kolejna alternatywa rzeczywistości, która w coraz większym zakresie będzie próbowała skupić na sobie uwagę. Każdy wynalazek, zaczynając od mowy a kończąc na technologiach wirtualnej rzeczywistości, sprawia, że zmieniamy się jako ludzie, a nasze całe otoczenie ewoluuje razem z tą zmianą. Myślę zarówno o architekturze jak i o technologii i narzędziach, które powinny skupiać się na człowieku i jego otoczeniu. Liczymy, że wystawa sprowokuje do zadawania pytań o rolę architektury i technologii, zainicjuje poszukiwania najciekawszych odpowiedzi.
Jak zdefiniowałbyś architekturę reaktywną – temat przewodni towarzyszącego wystawie konkursu. Mówicie, ze to architektura, które reaguje na zmieniające się okoliczności, „żywy organizm”. Co to właściwie oznacza?
Pod hasłem „architektury reaktywnej” szukamy rozwiązań przestrzennych, technologicznych i budowlanych, które upodabniają architekturę do żywego organizmu. To, czego brakuje architekturze, a jest oczywiście kluczowym mechanizmem świata ożywionego, to zdolność dynamicznej odpowiedzi na warunki otoczenia. Można powiedzieć, że mechanizm „reagowania” jest zasadniczym kryterium życia. Współczesna architektura, pozbawiona tej możliwości, nie może już zapewniać bezpieczeństwa jej użytkownikom, sama staje się dla nich zagrożeniem. Jako organizatorzy będziemy szukali rozwiązań inspirujących do dyskusji na temat newralgicznych problemów i wyzwań naszego świata. Najlepsze projekty zostaną wybrane przez międzynarodowy skład sędziowski.
Opis architektury reaktywnej przywodzi na myśl temat Internetu Rzeczy i wykorzystania technologii automatyzacji budynku, zarówno wewnątrz (smart devices), jak i na zewnątrz – technologie dla bezpieczeństwa, zautomatyzowane manipulowanie temperaturą i oświetleniem, oszczędzanie energii etc. Czy obszar Internetu Rzeczy jest istotnym elementem wspomnianego konkursu?
Temat architektonicznej reaktywności może być interpretowany bardzo szeroko. Odpowiedzi możemy poszukać w obrębie samego budynku, m.in. w inteligentnych systemach zarządzania lub systemach pozwalających dostosować układ przestrzenny i funkcjonalny do bieżących potrzeb. Możemy też spojrzeć na temat z perspektywy urbanistycznej i zapytać o możliwości rewitalizacji całej społeczności, lub skupić się na globalnych problemach i zaproponować globalne rozwiązania.
A co sądzi Pan jako architekt o pomyśle wykorzystywania wirtualnej rzeczywistości do promowania czy sprzedawania zarówno nieruchomości, jak elementów wnętrz? Przykładem jest tutaj polska aplikacja mobilna Intiaro, która pozwala wirtualnie sprawdzić, jak element wyposażenia wyglądał będzie wewnątrz pomieszczenia.
Każda technologia, która pozwala przyszłym odbiorcom produktów, w tym odbiorcom architektury, rzetelniej rozpoznać swoje potrzeby, jest na wagę złota. Zasadniczą przewagą wirtualnej rzeczywistości jest stopień podobieństwa do prawdziwego świata w zakresie sposobu jego postrzegania. VR zapewnia bogate doświadczenia przestrzenne, silne sprzężenie, możliwość poruszania się w wirtualnym świecie i wchodzenia z nim w interakcję. Ten obszar zastosowania wirtualnej rzeczywistości będzie przełomowy dla branży budowlanej, architektonicznej i deweloperskiej.
Dlaczego warto wpaść 26 czerwca do Szybu Wilson? Czy jest to bardziej wydarzenie dla fanów architektury, czy nowych technologii?
Spotkamy się w inspirującym miejscu. Wnętrze wypełnimy techniczną muzyką w wykonaniu Archipictury. Doświadczymy modeli VR wykonanych przez firmę 4Experience. Wystawa będzie okazją do porozmawiania o architekturze i technologii. Każdy będzie mógł przetestować i poznać możliwości gogli VR. Serdecznie zapraszam wszystkich, nie tylko fanów architektury i technologii.
Autor
Adrian Senecki
Dziennikarz
web.gov.pl
Zachęcamy do zadawania pytań autorowi: wyślij email
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie