AR INNOWACJE telewizja VR

Najnowsze technologie wkraczają do telewizji. Standardem staje się rozdzielczość 4K, a nadawcy testują już 8K

Najnowsze technologie wkraczają do telewizji. Standardem staje się rozdzielczość 4K, a nadawcy testują już 8K
W dobie rosnącej popularności serwisów VoD nadawcy telewizji linearnej muszą zadbać o poprawę atrakcyjności ramówki, aby przyciągnąć do siebie klientów. W tym celu inwestują w narzędzia do transmisji 4K, technologię dronową czy narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości zwiększające immersyjność treści. Nadawcy eksperymentują już z nowymi technologiami, takimi jak 8K, które zarówno poprawią jakość obrazu, jak i zwiększą atrakcyjność

Data publikacji: 2020-03-03, 06:00
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Najnowsze technologie wkraczają do telewizji. Standardem staje się rozdzielczość 4K, a nadawcy testują już 8K
Kategoria: INNOWACJE

W dobie rosnącej popularności serwisów VoD nadawcy telewizji linearnej muszą zadbać o poprawę atrakcyjności ramówki, aby przyciągnąć do siebie klientów. W tym celu inwestują w narzędzia do transmisji 4K, technologię dronową czy narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości zwiększające immersyjność treści. Nadawcy eksperymentują już z nowymi technologiami, takimi jak 8K, które zarówno poprawią jakość obrazu, jak i zwiększą atrakcyjność transmisji.

W dobie rosnącej popularności serwisów VoD nadawcy telewizji linearnej muszą zadbać o poprawę atrakcyjności ramówki, aby przyciągnąć do siebie klientów. W tym celu inwestują w narzędzia do transmisji 4K, technologię dronową czy narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości zwiększające immersyjność treści. Nadawcy eksperymentują już z nowymi technologiami, takimi jak 8K, które zarówno poprawią jakość obrazu, jak i zwiększą atrakcyjność transmisji.

– Telewizja 4K jest standardem formalnie przyjętym i używanym, chociażby w Polsce przez Canal+. Nasze systemy są kompatybilne z 4K i każdy nowy sprzęt, jaki kupujemy, jest z zasady 4K. Jest to również już standard, jeśli chodzi o odbiorniki telewizyjne, a wszystkie nowe seriale powstają w tej technologii. Pod tym względem jest to standard, choć nie jest on tak powszechny, jak byśmy chcieli. Z kolei 8K zaczyna funkcjonować już na pograniczu telewizji. Przy niektórych produkcjach używa się 8K po to, żeby później ułatwić montaż w postprodukcji – mówi agencji Newseria Innowacje Jarosław Kordalewski, wiceprezes zarządu Platformy Canal+.

Do wdrożenia technologii wysokich rozdzielczości zmusiła nadawców sytuacja na rynku telewizorów. W dobie rosnącej popularności inteligentnych odbiorników producenci sprzętu odchodzą od produkcji matryc Full HD i stawiają na bardziej perspektywiczną rozdzielczość 4K, która pozwoli w pełni wykorzystać potencjał serwisów VoD. Telewizja linearna podpina się pod ten trend i coraz więcej stacji inwestuje w tę technologię. Największą szansę na szybką adaptację ma w przypadku relacji z wydarzeń sportowych.

A to już wiesz?  Technologia VR i AR wyszkoli mechaników, logistyków oraz lekarzy. Pozwoli także poczuć ciepło oraz teksturę cyfrowych przedmiotów

Punktem przełomowym w adaptacji tej technologii mogą okazać się letnie igrzyska olimpijskie w Tokio. Publiczna telewizja NHK zadecydowała, że wszystkie relacje z wydarzenia będą transmitowane albo w rozdzielczości 4K, albo w 8K. Dostęp do odbiorników pracujących w tej wyższej rozdzielczości jest dość ograniczony, ale już teraz na rynku dostępne są konsumenckie wersje urządzeń, które natywnie obsługują ten format obrazu.

Eksperymenty z nowymi technologiami na rynku telewizji linearnej nie ograniczają się jednak do zwiększania rozdzielczości materiału. Nadawcy coraz chętniej korzystają także z alternatywnych metod realizacji materiałów.

– Coraz więcej używamy dronów, to jest też dosyć istotna zmiana w produkcji outside casting. Mamy technologie z zakresu wirtualnej rzeczywistości, studia wirtualne, wszelkiego rodzaju mieszanie wirtualnych i rzeczywistych bytów. To nie jest nowy trend, ale ostatnio spektakularnie to wygląda. Te technologie są bardzo dojrzałe, są powszechnie stosowane i praktycznie każda stacja telewizyjna w jakimś zakresie ich używa – mówi ekspert.

Pionierskim podejściem do wykorzystania nowych metod transmisji wykazała się m.in. stacja Fox, która od kilku lat współpracuje z HeliVideo Productions nad realizacją materiałów telewizyjnych przy wykorzystaniu dronów. Jednym z jej najbardziej zaawansowanych i wymagających technologicznie projektów była realizacja nagrań z lotu ptaka na potrzeby wyścigów Daytona 500. Nadawca wykorzystał drona DJI Inspire 2 do realizacji i transmisji na żywo materiału na potrzeby kanału Fox Sports.

Popularność zyskują także transmisje realizowane przy wykorzystaniu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które pozwalają zwiększyć immersyjność odbioru treści. Potencjał tej technologii wykorzystuje m.in. stacja The Weather Channel, która wizualizuje efekty powodzi czy huraganów niszczących studio, aby w ten sposób zademonstrować zagrożenie związane z danym żywiołem.

W dość nietypowy sposób potencjał tej technologii postanowiła zaprezentować południowokoreańska telewizja Munhwa Broadcasting Corporation, która pomogła pewnej matce spotkać się ze swoją zmarłą córką. Kobietę wyposażono w gogle VR, za pośrednictwem których mogła zobaczyć dziecko. Widzowie mogli śledzić to spotkanie za pośrednictwem technologii rozszerzonej rzeczywistości, gdyż sylwetkę matki nałożono na cyfrowy świat, na który spoglądała przez gogle.

A to już wiesz?  Światło UV-C zabija 99,9 proc. koronawirusa w ciągu kilku sekund. Może pomóc w ograniczeniu jego rozprzestrzeniania [DEPESZA]

Na polskim rynku wirtualną rzeczywistość w pionierski sposób zastosowała telewizja TVN, która izraelski odcinek programu „Kobieta na krańcu świata” zrealizowała za pośrednictwem technologii VR i udostępniła do dystrybucji w kinach VR.

– Świętym Graalem telewizji jest przejście na telewizję holograficzną i w ogóle na telewizję trójwymiarową. Podjęto próbę jej wdrożenia 10 lat temu, ale była ona nieudana dlatego, że wymagała specjalnych narzędzi. Ta stereoskopia się nie sprawdziła. Jednak w zanadrzu jest jeszcze technologia trójwymiarowej telewizji holograficznej. Wierzę, że to kiedyś nastąpi, że to jest ten święty Graal telewizji, do którego kiedyś dojdziemy – przewiduje Jarosław Kordalewski.

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku wirtualnej rzeczywistości w 2018 roku wyniosła 7,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 55,7 dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 33,5 proc.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Najnowsze technologie wkraczają do telewizji. Standardem staje się rozdzielczość 4K, a nadawcy testują już 8K INNOWACJE, VR, AR, telewizja - W dobie rosnącej popularności serwisów VoD nadawcy telewizji linearnej muszą zadbać o poprawę atrakcyjności ramówki, aby przyciągnąć do siebie klientów. W tym celu inwestują w narzędzia do transmisji 4K, technologię dronową czy narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości zwiększające immersyjność treści. Nadawcy eksperymentują już z nowymi technologiami, takimi jak 8K, które zarówno poprawią jakość obrazu, jak i zwiększą atrakcyjność transmisji.
Hashtagi: #INNOWACJE VR, AR, telewizja

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy