Data publikacji: 24.02.2012
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Na ratunek cennym danym z komputera. Eksperci ZETO Łódź wyjaśniają na czym polega usługa backup
Kategoria: technologie, technologie
Piwo, papierosy i kawa – to przyczyny utraty najważniejszych plików komputerowych w Polsce. Trafiły one na listę 10 najbardziej nietypowych zdarzeń wiązanych z utratą danych 2011 roku. Tradycyjnie już opracowują ją laboratoria firmy Kroll Ontrack, zlokalizowane na całym świecie. Te coroczne zestawienia obrazują jak beztrosko obchodzimy się z urządzeniami elektronicznymi, a także to, jak podczas codziennych, rutynowych czynności może dojść do ich bezpowrotnego uszkodzenia.
Piwo, papierosy i kawa – to przyczyny utraty najważniejszych plików komputerowych w Polsce. Trafiły one na listę 10 najbardziej nietypowych zdarzeń wiązanych z utratą danych 2011 roku. Tradycyjnie już opracowują ją laboratoria firmy Kroll Ontrack, zlokalizowane na całym świecie. Te coroczne zestawienia obrazują jak beztrosko obchodzimy się z urządzeniami elektronicznymi, a także to, jak podczas codziennych, rutynowych czynności może dojść do ich bezpowrotnego uszkodzenia.
Oprócz nieuwagi i roztargnienia użytkowników sprzętu komputerowego to jego awaria, błędy oprogramowania oraz wirusy komputerowe skazują nas najczęściej na stratę danych na twardych dyskach. Szacuje się, że rocznie do firm zajmujących się odzyskiwaniem danych trafia około 80 tysięcy poszkodowanych. Nie wszystkie dokumenty udaje się uratować. W najlepszym przypadku tracimy zdjęcia z wakacji, ale konsekwencje bywają poważniejsze, również w wymiarze biznesowym. Według przeprowadzonych badań, straty dla przedsiębiorstw, generowane przez utratę danych, mogą sięgać kilkunastu tysięcy dolarów za 1 MB informacji. I co z tego, że może je pokryć wcześniej wykupiona polisa ubezpieczeniowa, skoro ich wartości nie da się w prosty sposób przełożyć na pieniądze. Dlatego Karol Krysiak, specjalista ds. bezpieczeństwa danych CK ZETO, uczula na regularne tworzenie kopii zapasowych danych oraz na ich właściwą archiwizację.
Problem dotyczy każdego.
O ile wdrożenie bezpiecznej infrastruktury IT i zastosowanie profesjonalnego systemu backupowego w dużych przedsiębiorstwach wydaje się być trwale wpisane w ich strategię działań, o tyle w małych i średnich przedsiębiorstwach świadomość na ten temat pozostaje nikła. Z badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Politechnikę Wrocławską wynika, że zaledwie 8% małych i średnich przedsiębiorstw systematycznie wykonywało backup ważnych firmowych danych mimo, że aż co trzeci przedsiębiorca doświadczył w tym czasie znacznych finansowych konsekwencji utraty informacji przechowywanych na firmowych komputerach. Jest to efekt przeświadczenia o wysokim koszcie profesjonalnych rozwiązań i skomplikowanej obsłudze systemów kopii bezpieczeństwa. Poza tym, tam gdzie funkcjonuje system kopii bezpieczeństwa, przechowywany jest najczęściej w tej samej lokalizacji, co system komputerowy przedsiębiorstwa. Nie zapewnia mu to nadal zabezpieczenia na wypadek pożaru, włamania z kradzieżą, awarii mechanicznej, czy wyładowań elektrycznych podczas burzy.
Dlatego w ofercie działu „Bezpieczeństwo Danych” łódzkiego CK ZETO znajdują się kompleksowe rozwiązania pozwalające na elastyczne dostosowanie usługi backupu i archiwizacji danych do potrzeb sektora MŚP. Jednym z nich jest zetula.pl, system online, który pozwala na uruchomienie nowego, nie funkcjonującego wcześniej procesu zabezpieczania danych przed utratą. Wykorzystanie w niej oprogramowania Open Source pozwoliło znacznie obniżyć koszty i tym samym uatrakcyjnić produkt z ekonomicznego punktu widzenia. Wprowadzenie e-usługi, dostępnej całkowicie via Internet, rozpoczyna się od założenia konta w serwisie. Automatyzacja procesu obsługi pozwala na ograniczenie nadzoru nad systemem, co nie jest możliwe w przypadku dużych przedsiębiorstw, gdzie zindywidualizowane środowisko IT i duża ilość danych na to nie pozwalają. System zetula.pl samoczynnie informuje właściciela kopii danych o ewentualnych problemach z działaniem procesu. Projekt, jako innowacja produktowa, skierowana do przedsiębiorców z całego kraju, jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013.
Czy musimy backupować dokumenty?
Zgodnie z przepisami ogólnymi obejmującymi większość firm, przedsiębiorcy mają obowiązek tworzenia i zabezpieczania kopii zapasowych oraz ich przechowywania poza miejscem eksploatacji, a w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera ochrona danych powinna polegać m.in. na tworzeniu rezerwowych kopii bezpieczeństwa danych zapisanych na nośnikach komputerowych (art. 31 Ustawy o ochronie danych osobowych i art. 71 Ustawy o rachunkowości). Ponadto istnieją przepisy branżowe obejmujące poszczególnych przedsiębiorców, które również narzucają tworzenie kopii danych. Jeżeli ciągle nie wydaje się to wystarczająco przekonujące do zagadnienia e-backupu, Fryderyk Śleboda, specjalista ds. backupu danych CK ZETO, ilustruje problem przekonującym przykładem:
„Wyobraź sobie, że po katastrofie, za pomocą ubezpieczenia odbudowałeś swoją firmę. Siedzisz w nowym biurze przed nowym laptopem. Jest jeden szkopuł – w laptopie nie masz żadnych danych. W systemie księgowym nie masz kontrahentów, w systemie Płatnik nie masz pracowników. Nie jesteś w stanie zapłacić składek do Urzędu Skarbowego, do ZUS. Nie wiesz kto, ile i kiedy powinien ci zapłacić za usługi lub towary. Nie masz swoich dokumentów, plików, archiwów, zdjęć. Jeśli jednak wcześniej zabezpieczyłeś dane w serwisie zetula.pl, wystarczy że klikniesz „odzyskuj” i spokojnie poczekasz, aż wszystko pojawi się na swoim miejscu”.
źródło: Biuro Prasowe CK ZETO
Załączniki:
Hashtagi: #technologie #technologie