Data publikacji: 2019-09-19
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Efektywność pracowników ma znaczenie
Kategoria: BIZNES, IT i technologie
Do niedawna konkurencyjne płace, odpowiedni pakiet świadczeń i inicjatywy wspomagające rozwój kariery były wystarczające, by znaleźć i utrzymać wartościowych pracowników. Dziś pracownicy wymagają czegoś więcej: możliwości wyboru modelu pracy, jej elastyczności i prostoty.

Jeszcze kilka lat temu konkurencyjne płace, odpowiedni pakiet świadczeń i inicjatywy wspomagające rozwój kariery były wystarczające, by znaleźć i utrzymać wartościowych pracowników. Dziś tego rodzaju elementy są często traktowane przez wykwalifikowanych specjalistów, jako jedynie pakiet podstawowych korzyści.
Każdy, kto kiedykolwiek tworzył i zarządzał własnym zespołem pracowników wie, że nie jest rzeczą prostą znaleźć odpowiedniego kandydata do pracy, a gdy takiego znajdziemy, musimy mieć w zanadrzu coś więcej, by go zainteresować a następnie utrzymać przy sobie. By konkurować i wygrywać w szalejącej walce o najlepszych, często trzeba usprawnić pewne procesy w firmie by zapewnić pracownikom to, czego Ci oczekują: możliwość wyboru modelu pracy, odpowiednią jej elastyczność i prostotę. To naprawdę ważne, gdyż w tej chwili często procedury oraz mnogość narzędzi zbyt ją komplikują.
Większe zaangażowanie pracowników to bardziej konkurencyjna firma
Nie jest niczym nowym, że bardziej zaangażowani pracownicy, przyczyniają się do większego sukcesu organizacji. Jednak co napędza pracowników? W jaki sposób technologia może pomóc ich pozyskać i utrzymać i co najważniejsze – jak może przyczynić się do utrzymania ich zaangażowania i produktywności?
Okazuje się, że aby przyciągnąć i utrzymać wartościowych pracowników trzeba redefiniować pojęcie „miejsca pracy” odchodząc od jego tradycyjnego znaczenia. Stworzenie cyfrowego środowiska, które będzie dostosowywać się do nowych modeli oraz dostarczanie narzędzi i informacji potrzebnych pracownikom do wykonywania ich codziennych zadań w prosty, jednolity sposób staje się wartością tworzącą przewagę konkurencyjną. Tezę tę potwierdza badanie „The Experience of Work: The Role of Technology in Productivity and Engagement”, przeprowadzone przez Economist Intelligence Unit na rzecz Citrix na początku 2019 r. Wynika z niego, że wiele firm w Polsce za najważniejsze cechy technologii miejsca pracy, które w największym stopniu przyczyniają się do zaangażowania pracowników uważa:
łatwy dostęp do informacji wymaganych do wykonania pracy (38,5 %), a także prostotę użycia posiadanych rozwiązań (34,6%);
na kolejnym miejscu badani wymieniają możliwość pracy z dowolnej lokalizacji (34,6%) oraz swobodę w zakresie wyboru urządzenia (32,7%).
Kluczowe – zachowanie prostoty
Dziś wielu pracowników oczekuje, że wiele czynności biznesowych będą mogli robić w prosty sposób, podobnie jak ma to miejsce w ich życiu osobistym. Szczególny nacisk na to kładą młode pokolenia pracowników – millenialsi czy pokolenie Z, którzy obecnie stanowią coraz większą część siły roboczej. Oczekują oni prostoty w korzystaniu z rozwiązań biznesowych, tymczasem w pracy często muszą działać w oparciu o wiele różnorodnych narzędzi czy aplikacji, przełączać się między nimi oraz korzystać z różnych metod autoryzacji. Jest to nie tylko mało efektywne, ale również frustrujące i obniżające motywację. Według szacunków typowy pracownik spędza ponad 25 procent swojego czasu na szukaniu informacji potrzebnych mu do wykonania swoich obowiązków. Z kolei menedżerowie ponad połowę czasu przeznaczają na wykonywanie rutynowych zadań. Gallup szacuje, że rozproszenie i brak zaangażowania pracowników kosztuje globalne firmy 7 trylionów dolarów rocznie.
Jak widać właściwa motywacja pracowników, ich zaangażowanie i produktywność to często efekt prowadzonych w firmach działań, który ma na nie bezpośredni wpływ. Stąd też tak istotne jest monitorowanie nastrojów i zachowań ludzi, by wiedzieć jak właściwie zarządzać i w jakim kierunku wprowadzać zmiany. Wiedzą to również respondenci badania:
100 % z nich deklaruje, że mierzy wydajność swoich pracowników; jednocześnie 88% analizuje ich zaangażowanie;
ponadto aż 58% twierdzi, że w ich organizacjach poprawa zaangażowania pracowników jest ważniejsza niż poprawa wydajności.
Co dwie głowy to nie jedna
Kreowanie wysokiej satysfakcji z pracy polega w dużej mierze na stworzeniu takiego środowiska biznesowego, które inspiruje ludzi do efektywniejszych działań. A to nie tylko odpowiedzialność jednego działu. System nagród jest z pewnością istotny, lecz firmy muszą również wiedzieć jak redukować ludzkie niezadowolenie czy frustrację i jednocześnie zwiększać ich produktywność. To z kolei jest w gestii kilku działów, takich jak IT, HR czy działów biznesowych. Zbudowanie odpowiedniej przestrzeni do pracy to efekt ich wspólnych konsultacji i współpracy, próby zrozumienia wzajemnych potrzeb i relacji, szczególnie tych w obszarze biznes / IT. Również respondenci wspomnianego badania dostrzegają tę zależność.
72% z nich postrzega cyfrową transformację i stworzenie odpowiedniej przestrzeni pracy jako wspólny projekt IT i HR.
Ponadto 75% respondentów potwierdza, że w ich organizacjach przedstawiciele działu HR są włączeni w projektowanie i wybór odpowiednich technologii, potrzebnych do stworzenia odpowiedniego dla użytkowników środowiska pracy.
Jak widać technologia przesuwa granice zarówno dla miejsca, jak i sposobu wykonywania pracy, a jej tradycyjne modele powoli przechodzą do lamusa. Wprowadzenie nowych, bardziej elastycznych form, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, analityce ma przede wszystkim służyć ludziom. Te firmy, które mogą płynnie przenosić swoich pracowników i cyfrowe zasoby oraz udostępniać odpowiednie informacje na wyciągnięcie ręki, mogą na nowo zdefiniować znaczenie pracy, ale przede wszystkim odpowiednio zaangażować i utrzymać swoich pracowników, a tym samym zwiększyć własne wyniki biznesowe.
Krzysztof Rachwalski, country manager Poland, Citrix Systems.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie