nowe produkty Technologie usługi

Do 2022 roku telewizory UHD zdominują rynek

Do 2022 roku telewizory UHD zdominują rynek
Współcześni konsumenci coraz chętniej wybierają telewizory o większej przekątnej, wynoszącej 65 lub nawet 75 cali. To powoduje zmianę także w zakresie jakości wyświetlanego obrazu. Badania potwierdzają, że w zeszłym roku na świecie sprzedało się więcej telewizorów UHD niż Full HD, a zgodnie z szacunkami do 2022 ich udział w globalnym rynku wzrośnie do 60 proc. Wchodzimy w erę ekranów o ultrawysokiej rozdzielczości, gdzie analizie poddawanych jest coraz więcej czynników, które mają znaczący wpływ zarówno na poprawę jakości obrazu, jak i specyfikację oglądanych

Data publikacji: 15.05.2018
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Do 2022 roku telewizory UHD zdominują rynek
Kategoria: nowe produkty, usługi, technologie

Współcześni konsumenci coraz chętniej wybierają telewizory o większej przekątnej, wynoszącej 65 lub nawet 75 cali. To powoduje zmianę także w zakresie jakości wyświetlanego obrazu. Badania potwierdzają, że w zeszłym roku na świecie sprzedało się więcej telewizorów UHD niż Full HD, a zgodnie z szacunkami do 2022 ich udział w globalnym rynku wzrośnie do 60 proc. Wchodzimy w erę ekranów o ultrawysokiej rozdzielczości, gdzie analizie poddawanych jest coraz więcej czynników, które mają znaczący wpływ zarówno na poprawę jakości obrazu, jak i specyfikację oglądanych treści.

Współcześni konsumenci coraz chętniej wybierają telewizory o większej przekątnej, wynoszącej 65 lub nawet 75 cali. To powoduje zmianę także w zakresie jakości wyświetlanego obrazu. Badania potwierdzają, że w zeszłym roku na świecie sprzedało się więcej telewizorów UHD niż Full HD, a zgodnie z szacunkami do 2022 ich udział w globalnym rynku wzrośnie do 60 proc. Wchodzimy w erę ekranów o ultrawysokiej rozdzielczości, gdzie analizie poddawanych jest coraz więcej czynników, które mają znaczący wpływ zarówno na poprawę jakości obrazu, jak i specyfikację oglądanych treści.

Jeśli ekran – niezależnie od wielkości – nie zachwyca jakością obrazu, użytkownicy nie będą czerpali przyjemności z oglądania. Właśnie dlatego duże telewizory nieuchronnie doprowadziły do wzrostu popytu na Ultra High Definition (4K).

Warto zaznaczyć, że liczba pikseli nie jest jednym wyznacznikiem jakości i zawsze powinna być analizowana wraz z innymi czynnikami. Pod uwagę należy wziąć choćby otoczenie, w jakim znajduje się telewizor oraz oryginalną jakość oglądanej treści.

Telewizor UHD – coś więcej niż FHD

Globalna sprzedaż telewizorów firmy Samsung wg typu rozdzielczości (liczba sprzedanych jednostek)

Jak wynika z badań rynku, przeprowadzonych przez IHS Markit, w zeszłym roku światowa sprzedaż telewizorów UHD po raz pierwszy przewyższyła popyt na ekrany FHD (Full High Definition). Przewiduje się, że w tym roku sprzedaż wyniesie ponad 100 milionów sztuk, co stanowi około 45% całego rynku telewizyjnego. Z kolei w 2022 r. szacowany udział telewizorów UHD osiągnie 60%.

A to już wiesz?  Klastry - innowacyjne podejście do energetyki rozproszonej

Już w czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedaż telewizorów Samsung UHD przekroczyła 50% całkowitej sprzedaży na świecie. W pierwszym kwartale bieżącego roku firma również odnotowała wzrost o ponad 35% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Duży wpływ mają na to telewizory QLED z technologią kropki kwantowej. Jedną z cech tych produktów jest to, że nawet w jasnych pomieszczeniach i przy dużej jasności obrazu barwy nie tracą na intensywności. To istotne, gdyż według badania przeprowadzonego przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych (ang. The United States Department of Energy – DOE) konsumenci w Stanach Zjednoczonych i Europie zazwyczaj oglądają telewizję w jasnym otoczeniu przy średnim domowym natężeniu oświetlenia wynoszącym 79 luksów.

Jaki jest standard ultrawysokiej rozdzielczości?

Zmiana natężenia jasności obrazu w czasie

Eksperci doradzają konsumentom, zainteresowanym zakupem telewizora, aby zwracali uwagę nie tylko na rozdzielczość, ale także na inne czynniki, które powodują różnice w jasności, kontraście i odbiorze treści. Sposób, w jaki widzowie oglądają telewizję i w jaki eksperci oceniają jej możliwości, jest dziś niezwykle złożony. Telewizor Smart TV powinien być bardziej wszechstronny, ponieważ jego rola i funkcje stale się rozszerzają.

Ulepszone czernie i barwy

Nowym kryterium jakości obrazu jest objętość koloru, która trójwymiarowo, w zależności od zmiennych stopni jasności, mierzy minimalne modyfikacje barwy. Niedawno Verband Deutscher Electrotechnischer (VDE), renomowana niemiecka instytucja certyfikująca potwierdziła, że telewizory QLED osiągają 100 proc. natężenia kolorów. Jest to pierwszy i jedyny na świecie przypadek, w którym telewizor otrzymał takie wyróżnienie.

Telewizory QLED, oparte na technologii kropek kwantowych, dokładnie odwzorowują naturalne kolory niezależnie od poziomu naświetlenia sceny. W modelach Q9F z 2018 roku dzięki technologii HDR można osiągnąć jasność 2000 nitów, co oznacza wynik o 3-4 razy lepszy w porównaniu z konwencjonalnymi odbiornikami. Dzięki temu widzowie otrzymują bardziej realistyczny obraz, co szczególnie widać na przykład podczas oglądania białych, ośnieżonych krajobrazów.

A to już wiesz?  Telewizor QLED Q90 już w sprzedaży

Tegoroczne telewizory QLED firmy Samsung osiągają wysoki poziom kontrastu. Jest to możliwe dzięki poprawie jakości czerni przy jednoczesnym zachowaniu jasności. Model Q9F, który został wyposażony w nową technologię Direct Full Array zapewnia jeszcze wyższy współczynnik kontrastu. W tym przypadku za panelem umieszczono podświetlenie LED, co pozwala precyzyjnie sterować jasnością. Dzięki temu, że bloków LED jest ponad dziesięciokrotnie więcej niż w konwencjonalnych telewizorach, światło może być dostosowywane indywidulanie, co daje subtelniejszą różnicę w czerniach. Ponadto zastosowano algorytm, który precyzyjnie dopasowuje czernie i tym samym dostarcza detale obrazu nawet w szczególnie ciemnych scenach.

Oglądając ciemne sceny w jasnym pomieszczeniu uciążliwe mogą być odbicia rzeczy, które znajdują się w pobliżu ekranu. W telewizorach QLED problem ten został rozwiązany za pomocą powłoki antyrefleksyjnej*. Redukuje ona odblaski, dzięki czemu widz może skupić się na oglądanej treści.  

Samsung pracuje również nad rozbudową ekosystemu i rozwojem technologii HDR (High Dynamic Range), która jest integralną funkcją telewizora o ultrawysokiej rozdzielczości. W ubiegłym roku firma opracowała HDR10+, czyli technologię nieco bardziej zaawansowaną niż HDR10, będącą standardem realizacji wideo HDR. HDR10+ to technologia ukazująca optymalny współczynnik kontrastu za pomocą „dynamicznego odwzorowania tonalnego”, które stosuje inny kontrast dla każdej sceny. Samsung poszerza ofertę treści HDR10+ we współpracy z takimi globalnymi firmami jak Amazon, 20th Century Fox, Panasonic czy Warner Bros.

AI poprawia treści

Odpowiednia jakość treści jest tak samo ważna jak specyfikacja telewizora o ultrawysokiej rozdzielczości. Wiele najbardziej rozpoznawalnych marek związanych z tworzeniem i dostarczaniem treści wideo, takich jak Netflix, YouTube czy różni dostawcy telewizji kablowej, już oferuje kontent UHD. Jednak ze względu na koszty produkcji widzowie nie mogą jeszcze korzystać z treści Ultra High Definition (4K), które byłyby nadawane w telewizji.

A to już wiesz?  Duże bezpieczeństwo dla małego biznesu w nowej atrakcyjnej cenie

Problem polega na tym, że jeśli na dużym ekranie wyświetlana jest treść o niskiej jakości, piksele są zazwyczaj sztucznie powiększane, co powoduje drgania lub utratę wyrazistości obrazu. Samsung rozwiązał ten problem, instalując w tegorocznych telewizorach QLED „Q Engine” – mechanizm oparty na technologii półprzewodnikowej.

Technologia „Q Engine” polega na poprawie jakości obrazu klasy SD (400 tys. pikseli) i FHD (2 mln pikseli) do klasy 4K (8 mln pikseli). W oparciu o sztuczną inteligencję stosuje ona algorytm 5-stopniowy (analiza sygnału obrazu ▷ redukcja szumów ▷ poprawa pierwszego szczegółu ▷ udoskonalenie do 4K ▷ poprawa drugiego szczegółu) w celu podniesienia jakości obrazu i ukazania ukrytych detali.

Ponadto w drugiej połowie roku zostanie wprowadzona technologia 8K AI, która zapewni jeszcze lepszą jakość obrazu i dźwięku.

*Nie dotyczy modelu Q6F

źródło: Biuro Prasowe Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
Załączniki:
Do 2022 roku telewizory UHD zdominują rynek nowe produkty, usługi, technologie - Współcześni konsumenci coraz chętniej wybierają telewizory o większej przekątnej, wynoszącej 65 lub nawet 75 cali. To powoduje zmianę także w zakresie jakości wyświetlanego obrazu. Badania potwierdzają, że w zeszłym roku na świecie sprzedało się więcej telewizorów UHD niż Full HD, a zgodnie z szacunkami do 2022 ich udział w globalnym rynku wzrośnie do 60 proc. Wchodzimy w erę ekranów o ultrawysokiej rozdzielczości, gdzie analizie poddawanych jest coraz więcej czynników, które mają znaczący wpływ zarówno na poprawę jakości obrazu, jak i specyfikację oglądanych treści.
Hashtagi: #nowe produkty, usługi #technologie

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy