Data publikacji: 2019-08-12
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Dlaczego europejskie towarzystwa ubezpieczeniowe zmagają się z transformacją
Kategoria: BIZNES, IT i technologie
Europejska branża ubezpieczeniowa przeżywa trudny okres transformacji cyfrowej. W środowisku, w którym transakcje są nadal dokonywane głównie na papierze, przejście na technologię cyfrową wymaga nie lada odwagi.

W ciągu ostatnich kilku lat często zgłaszano obawy dotyczące gotowości sektora ubezpieczeń do przejścia od papieru do systemów cyfrowych, a nawet wątpliwości co do chęci branży w tym zakresie. Presja powolnego wzrostu gospodarczego i niskich stóp procentowych zmniejszyła zyski, ale głównym problemem dla sektora stała się jego zdolność do przejścia na technologię cyfrową. Ubezpieczyciele są przecież przyzwyczajeni do radzenia sobie ze wzrostami i spadkami stóp procentowych. Z drugiej strony, transformacja cyfrowa jest dla nich nowym wyzwaniem.
W ostatnim globalnym badaniu przeprowadzonym przez KPMG zapytano ponad 100 prezesów firm ubezpieczeniowych o ich plany dotyczące przejścia na system cyfrowy. Chociaż 61% respondentów postrzega ten przełom technologiczny jako szansę, a nie zagrożenie, mniej niż połowa badanych deklaruje zwiększenie inwestycji w innowacje technologiczne w ciągu najbliższych trzech lat.
W rozmowach z Financial Times Jon Hocking, analityk z Morgan Stanley w Wielkiej Brytanii, podsumował problem następująco: "[Branża ubezpieczeniowa] była jedną z pierwszych, które wykorzystywały technologię [informatyczną] w latach 70-tych i 80-tych, a częścią wyzwania jest to, że mają one bardzo złożoną infrastrukturę IT. Wyłączenie tego wszystkiego i przejście na nowy system jest trudne".
Duże firmy ubezpieczeniowe skÅ‚adujÄ… ogromne iloÅ›ci papierowej dokumentacji – wszystko jest archiwizowane przez dziesiÄ…tki lat, czÄ™sto w odlegÅ‚ych lokalizacjach, aby zmniejszyć koszty przechowywania. Archiwa muszÄ… być zabezpieczone przed klÄ™skami żywioÅ‚owymi i dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… przestÄ™pczÄ…, a dostÄ™p do nich ma tylko upoważniony personel. A wszystko to ma swojÄ… cenÄ™ – takÄ…, która nieuchronnie obniża marże.
Jednym z głównych problemów stojących przed sektorem ubezpieczeń jest to, że podczas, gdy małe firmy z branży fintech proponują innowacyjne produkty wykorzystujące nowe technologie Internetu przedmiotów (IoT), tradycyjne podmioty usiłują wypełnić lukę za pomocą transakcji w formie papierowej, nie cyfrowej.
Również w Europie firmom ubezpieczeniowym niełatwo wygrać wojnę z papierem. Na przykład prawo UE stanowi, że dokumenty związane z umową ubezpieczenia na życie muszą być przechowywane przez 10 lat po wygaśnięciu umowy. A w razie wypadku samochodowego informacje o wypadku należy zebrać w znormalizowanym dokumencie, który jest wypełniany ręcznie wraz z kopią wykonaną przez kalkę, której zeskanowanie lub odczyt maszynowy jest prawie niemożliwy.
Czy warto digitalizować wszystkie papierowe archiwa? Z pewnoÅ›ciÄ… nie, ponieważ ogromna wiÄ™kszość archiwalnych dokumentów zostanie zniszczona bez koniecznoÅ›ci ponownego przeglÄ…dania, a koszty digitalizacji, indeksowania i przechowywania dokumentów w formie cyfrowej byÅ‚yby olbrzymie.Â
Czy jest możliwe całkowite obycie się bez papieru? Z pewnością nie, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre dokumenty nadal muszą być w formacie papierowym (chociaż różni się on w zależności od kraju), a niektóre dokumenty, takie jak kopie wykonane przez kalkę, nie mogą być digitalizowane. Więc jakie jest rozwiązanie?
RealnÄ… opcjÄ… jest stworzenie pomostu miÄ™dzy dwoma Å›wiatami, w którym dokumenty papierowe i cyfrowe mogÄ… skutecznie i wydajnie współistnieć. Inteligentne rozwiÄ…zania do przechwytywania dokumentów, mogÅ‚yby na przykÅ‚ad wykorzystać istniejÄ…ce wielofunkcyjne infrastruktury drukarek do skanowania, weryfikacji, wyodrÄ™bniania, indeksowania i kierowania informacji z dokumentów papierowych, łączÄ…c je pÅ‚ynnie z firmowÄ… infrastrukturÄ… danych cyfrowych. DziÄ™ki temu wiele typowych procesów może być znacznie bardziej efektywnych. Pracownicy czÄ™sto poÅ›wiÄ™cajÄ… dużo czasu na rÄ™czne przetwarzanie dokumentów dotyczÄ…cych roszczeÅ„, a nastÄ™pnie na korygowanie błędów zwiÄ…zanych z wpisywaniem danych. Jednak dziÄ™ki inteligentnemu przechwytywaniu pracownicy mogÄ… skanować i digitalizować dokumenty papierowe w miejscu ich powstawania – na przykÅ‚ad w biurze agenta lub innym odlegÅ‚ym miejscu. DziÄ™ki temu przetwarzanie dokumentów staje siÄ™ Å‚atwiejsze, mniej jest czynnoÅ›ci wykonywanych rÄ™cznie i mniej wyszukiwania wÅ‚aÅ›ciwych informacji.
Dzięki stworzeniu pomostu pomiędzy obydwoma światami papier i technologia cyfrowa mogą współistnieć, a procesy biznesowe stają się bardziej spójne. W rezultacie firmy ubezpieczeniowe mogą pozostać skoncentrowane na kliencie, zapewniając lepszą, efektywną obsługę, która harmonijnie łączy stare z nowym.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie