BIZNES IT i technologie

Aula Polska łączy start-upy z dojrzałym biznesem

Aula Polska łączy start-upy z dojrzałym biznesem
Jedną z przyczyn dynamiki polskiego ekosystemu start-upowego jest integracja młodych przedsiębiorców, programistów, projektantów oraz inżynierów. Jedną z pierwszych tego typu inicjatyw jest Aula Polska, której misją jest szerzenie kultury przedsiębiorczości w

Data publikacji: 2015-08-14
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Aula Polska łączy start-upy z dojrzałym biznesem
Kategoria: BIZNES, IT i technologie

Jedną z przyczyn dynamiki polskiego ekosystemu start-upowego jest integracja młodych przedsiębiorców, programistów, projektantów oraz inżynierów. Jedną z pierwszych tego typu inicjatyw jest Aula Polska, której misją jest szerzenie kultury przedsiębiorczości w Polsce

Aula Polska łączy start-upy z dojrzałym biznesem BIZNES, IT i technologie - Jedną z przyczyn dynamiki polskiego ekosystemu start-upowego jest integracja młodych przedsiębiorców, programistów, projektantów oraz inżynierów. Jedną z pierwszych tego typu inicjatyw jest Aula Polska, której misją jest szerzenie kultury przedsiębiorczości w Polsce

Rok 2007 był przełomowym okresem w polskiej polityce oraz życiu społeczno-kulturalnym. Zmiany następowały również w branży internetowej i technologicznej. Dostęp do Internetu stawał się coraz bardziej powszechny, a telefoniczne modemy były wypierane już przez stałe łącza. Na większą skalę zaczynały funkcjonować pierwsze portale społecznościowe (nasza-klasa, Grono), debiutowała reklama efektywnościowa, e-commerce zaczynał być traktowany poważnie, a swoją pozycję umacniały największe portale informacyjne – Onet, Interia, WP, O2. Był to okres powolnego zagospodarowywania niszy na usługi i produkty online w modelach B2C – relacje między firmą a klientem końcowym i P2P – wzajemnie relacje bezpośrednie między użytkownikami sieci. Rozwój internetowego B2B – relacje występujące między firmami – nastąpił później. Zaczęto zdawać sobie wówczas sprawę z tego potencjału, dlatego zaczęły pojawiać się nowe projekty przeobrażane w start-upy. Pomimo wielkich chęci działania i rozwijania branży, brakowało konsolidacji tego środowiska, umożliwienia transferu wiedzy, dobrych praktyk, wymiany doświadczeń, pomysłów, kooperacji.

Początki Aula Polska

Lukę tę zauważył Krzysztof Kowalczyk (HardGamma Ventures), który wraz z Igorem Dzierżanowskim oraz Arturem Kurasińskim postanowił zainicjować spotkania osób zainteresowanych nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi. Celem był przede wszystkim coworking, skojarzenie ze sobą ludzi zainteresowanych tą samą tematyką, napotykających podobne problemy biznesowe i technologiczne, chętnych do podejmowania przedsiębiorczych wyzwań. W ten sposób zrodziła się Aula Polska – instytucja będąca marką polskiego ekosystemu start-upowego. Pierwszą lokalizacją było biuro udostępniane po godzinach przez zaprzyjaźnioną firmę Novell Polska. Po niedługim czasie nastąpiło przeniesienie na Uniwersytet Warszawski i Politechnikę Warszawską. Dzięki temu Aula zyskała bardziej akademicki wizerunek i znalazła się też bliżej twórczej energii, którą stanowią studenci. Popularność skutkowała coraz większą frekwencją podczas wydarzeń, dlatego konieczne były kolejne zmiany lokalowe. Z pomocą przyszłą Akademia im. Leona Koźmińskiego, z którą owocna współpraca (udostępnienie lokalu i zaplecza technicznego) trwa do dziś.

A to już wiesz?  Polscy naukowcy z coraz większymi sukcesami na świecie. Mają znaczący wpływ na rozwój nowych leków i sztucznej inteligencji

Aula Polska: przedsiębiorczość przede wszystkim

Misja przyświecająca jej aktywności to szerzenie kultury przedsiębiorczości, uświadamianie ludziom, jak ważny wpływ na tkankę społeczno-ekonomiczną ma budowanie małych i średnich firm, a także wspieranie ich rozwoju. Dobrze zarządzane małe przedsiębiorstwa przekształcają się w średnie, by w konsekwencji urosnąć do miana liderów rynku, stymulując rozwój gospodarczy, tworząc miejsca pracy, poprawiając koniunkturę.

– W toku wykładów, spotkań, wymiany myśli między uczestnikami, Aula uczy jak to robić, czyli jak zakładać, zarządzać, rozwijać swoją firmę – twierdzi Artur Kurasiński – obecny organizator Aula Polska. – Jesteśmy często takim pośrednikiem, spinaczem środowiska start-upowego z dojrzałymi biznesami, których przedstawiciele występują w roli mentorów – dodaje.

Istotnym celem działania Auli jest inicjowanie networkingu, kreowanie platformy komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami. Funkcjonowanie Auli koncentruje się więc na tworzeniu warunków do komunikowania się podmiotów, co w efekcie prowadzi do zawiązania się sieci współpracy i ma przełożenie na biznesowy sukces start-upowego projektu. W tym kontekście Aula przyczynia się także do zacieśniania relacji pomiędzy ośrodkami edukacyjnymi, centrami badawczymi a biznesem.

Współpraca dla rozwoju ekosystemu start-upowego

Dla dobrego prosperowania przedsięwzięcia niezbędna jest współpraca nie tylko z uczelniami, ale także z władzami miejskimi, oraz z branżowymi firmami, które pełnią rolę sponsorów (UPC Polska, Allegro, Google,Facebook, inne) lub dają wsparcie w postaci zaplecza technicznego, czy merytorycznego (np. Hub:raum,Startup Poland). Wydarzeniem o dużym znaczeniu było powołanie Warsaw Start-up Space, czyli inicjatywy wspierania start-upów w stolicy. Porozumienie o kooperacji zostało podpisane przez Aula Polska, Miasto Warszawa oraz Giełdę Papierów Wartościowych. Aula miała występować we wspólnych działaniach jako podmiot reprezentujący i rozmawiający ze start-upami, podczas gdy miasto miało udzielić wsparcia finansowego i infrastrukturalnego. Z kolei GPW miała zapewnić promocję oraz asystować młodym firmom przy wejściu na rynki kapitałowe.

W szerszej perspektywie Aula nie współpracuje z władzami administracyjnymi. Nie jest w żaden sposób dotowana, polega na własnej działalności i niezależności. Mimo to udało się uzyskać status solidnej marki, której wydarzenia zawsze mają najwyższą jakość. W eventach Auli (Aula, TechAula, KreoAula) biorą udział często światowej sławy przedstawiciele branży internetowej i technologicznej. Aula notuje na nich stały wzrost frekwencji z roku na rok, będący konsekwencją 8 lat ciężkiej pracy nad wyrobieniem reputacji i przede wszystkim marki. Świadczy o niej opinia uczestników spotkań, których spora liczba to studenci, absolwenci, jak również przedstawiciele znanych firm, managerowie, ludzie biznesu i technologii.

A to już wiesz?  Bank BNP Paribas partnerem polsko-niemieckiej konferencji branżowej ICT: „Na szybkiej ścieżce transformacji cyfrowej”

Aulery – wyróżnienie dla najlepszych

Wkładem Auli w promowanie start-upów są Aulery, czyli coroczne wyróżnienia przyznawane od 2009 r. dla najciekawszych projektów na rynku, które przyczyniają się do rozpowszechniania idei przedsiębiorczości. Wśród laureatów znaleźć można firmy, które odniosły spektakularny już sukces w Polsce i zagranicą (m.in.Brand24, UXPin, Showroom, Sotrender, Evenea, JakDojade.pl, AdTailly, SalesManago, etc.). Pomysłodawcą Aulerów jest Igor Dzierżanowski, jeden z prowadzących instytucję w jej początkowym okresie działania.

– Aulery nie mają mieć kontekstu rzeczowego, nie jest to nagroda pieniężna. Dla start-upów ma z pewnością znaczenie uznaniowe, prestiżowe. Przyznajemy je jako podsumowanie danego roku, dlatego są one funkcją zamanifestowania, że zyskało się poparcie środowiska branżowego, w tym ekspertów czy inwestorów. W tym roku aż 25 osób będzie zasiadało w jury, w tym inwestorzy, venture capitals, przedstawiciele spółek giełdowych, decydując komu to wyróżnienie najbardziej się należy – powiedział Artur Kurasiński.

Warto zaznaczyć, że jakkolwiek Aula nie pracuje bezpośrednio dla start-upów, czyli nie kojarzy ich z inwestorami, czy nie zapewnia mentoringu, to uznanie w postaci Aulerów może skutkować dalszymi relacjami inwestorskimi. Zazwyczaj w kilka miesięcy po otrzymaniu statuetki firmy dostają kolejne dofinansowania. Aulery stanowią rodzaj pieczątki jakości, który przekłada się na dalszy rozwój start-upu.

Aula Polska z Warszawy na cały kraj i… Europę

Chociaż Aula Polska funkcjonuje już osiem lat, jej formuła nie traci na atrakcyjności. Jakość wystąpień prelegentów pozostaje na wysokim poziomie, ale sama inicjatywa rozszerza się na inne miasta w Polsce i zagranicę. Poza Warszawą Aula odbywa się już w największych wojewódzkich miastach m.in. Łodzi,Poznaniu, Olsztynie, Białymstoku, Rzeszowie, Gdańsku, Toruniu, Wrocławiu czy Krakowie. Już wkrótce zadebiutuje w Berlinie i Londynie. Co ciekawe, organizatorami Auli poza Warszawą nie są osoby na co dzień związane z tą inicjatywą. Każdy, kto jest zainteresowany stworzeniem cyklu spotkań na wysokim merytorycznie poziomie, może otrzymać wsparcie organizatorów Auli, którzy użyczają marki wydarzeniu. Oferują pakiet marketingowy, a więc pomoc w rozpropagowaniu wydarzenia. Całość organizacyjna, zapewnienie sponsorów oraz zwerbowanie interesujących mówców należy do organizatora w danym mieście. Chętnych do takiej formy współpracy nie brakuje. To często prywatne osoby czy jednoosobowe działalności gospodarcze. Model ten pozwala skutecznie rozrastać się inicjatywie na inne miasta.

A to już wiesz?  Dowiedz się, jak przewija Twój klient, a zwiększysz sprzedaż – scrollmapy

Jakiej Auli możemy zatem spodziewać się w najbliższej przyszłości?

– Nie mamy rewolucyjnych planów na najbliższe dwa lata. Chcemy dalej propagować kulturę przedsiębiorczości, dając ludziom najlepsze wystąpienia, najciekawsze treści, możliwość zawierania biznesowych kontaktów i kontraktów. Konsekwentnie wychodzimy poza Warszawę, ale wciąż chcemy pozostać trochę w cieniu, chcemy być unikatowi, niszowi. Dążymy do tego, aby pod kątem merytoryki Aula była najlepsza w Polsce, żeby ludzie słuchali świetnych fachowców, a nie celebrytów – stwierdził Artur Kurasiński.

Autor

Tomasz Gutkowski
Ekspert w dziedzinie e-commerce
web.gov.pl
Zachęcamy do zadawania pytań autorowi: wyślij email

Artykuł udostępniamy na licencji Creative Commons CC BY-ND 3.0 PL (http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/). Warunkiem wykorzystania tekstu jest zachowanie go w niezmienionej formie oraz wyraźne oznaczenie autora (imię i nazwisko) oraz podlinkowanego źródła tekstu (www.web.gov.pl). Wykorzystanie fragmentów tekstu jest możliwe na zasadach cytatu, określonych Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Aula Polska łączy start-upy z dojrzałym biznesem BIZNES, IT i technologie - Jedną z przyczyn dynamiki polskiego ekosystemu start-upowego jest integracja młodych przedsiębiorców, programistów, projektantów oraz inżynierów. Jedną z pierwszych tego typu inicjatyw jest Aula Polska, której misją jest szerzenie kultury przedsiębiorczości w Polsce
Hashtagi: #BIZNES #IT i technologie

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy